Kohti Etelämannerta

Köydet irti - S.A. Agulhas II pääsi matkaan

Tutkimusmatka kohti Etelämannerta on alkanut!

Aerial photo of SA Agulhas II

Tutkimusalus SA Agulhas II irroitti tänään iltapäivällä köydet Kapkaupungin satamasta. Pöytävuori jäi taakse ja keula käännettiin kohti Etelämannerta. Edessä on reilu 3000 merimailia lounaaseen, ensin avovettä ja perillä jäätä. Endurance22-tutkimusmatka on alkanut.

Tutkimusmatkan nimi viittaa Sir Ernest Shackletonin laivaan Endurance, joka upposi jäiden puristukseen läntisellä Weddellin merellä Etelämantereen edustalla marraskuussa 1915. Shackletonin tavoite oli saavuttaa Etelämanner ja ylittää se ensimmäisenä maailmassa. Tämä jäi haaveeksi kun Endurance jäätyi kiinni ajojäähän ja ajelehti jään mukana melkein vuoden kunnes Endurance ei enää kestänyt jäiden puristusta ja upposi. Shackleton ja miehistö pääsivät kuitenkin kunnossa kotiin ja Shackleton on syystä monelle sankari. Endurance22-tutkimusmatkan päätavoite on löytää Endurance:n hylky ja kuvata sitä meren pohjassa. Hylky on 3000 metrin syvyydessä. Tutkimusmatkan järjestää Falklands Maritime Heritage Trust -niminen säätiö ja tietoa matkan etenemistä voi seurata nettisivulta endurance22.org

Endurance22-tutkimusmatkalla on myös tavoite kerätä tietoa merijäästä, Weddellin meren jääolosuhteista sekä niistä voimista, joita merijää aiheuttaa tutkimuslaiva Agulhasin runkoon. Olen yksi tutkimusmatkan 15 tutkijasta. Myös Shackletonin matkalla sata vuotta sitten oli tieteellisiä tavoitteita ja Endurancen miehistössä oli tutkijoita. Shackletonin matkakertomuksen lopussa on tutkijoiden raportteja. Yksi niistä käsittelee jäästä käytettäviä nimityksiä. 

Tutkimusmatkat äärimmäisiin olosuhteisiin ovat laajoja hankkeita ja edellyttävät paljon valmistelua. Tutkimusryhmämme Aalto-yliopistossa on mitannut Agulhasin jääkuormia jo kymmenen vuotta ja laivalla on mittareitamme valmiina. Silti lähetin joulun tienoilla 170 kg mittalaitteita, jääkairoja, polaarivaatteita ja kirjoja kahdessa alumiinilaatikossa rahtikoneella Kapkaupunkiin, jossa ne siirrettiin laivalle. Viime viikon asensin laitteita ja tarkistin että kaikki toimii. Nyt olen valmis matkaan. 

Tänään on Runebergin päivä ja se on oikein sopiva päivä Agulhasin lähteä matkaan. Tutkimusalus Agulhas II on nimittäin rakennettu kymmenen vuotta sitten Raumalla ja Robert Runeberg, kansalliskirjailija J.L. Runebergin poika, oli ensimmäinen suomalainen laivanrakentaja joka pohti tieteellisesti kuinka suuria voimia tarvitaan jään rikkomiseen ja laivan etenemiseen jäässä. Hänestä kehkeytyi Pohjoismaiden johtava jäänmurtajien suunnittelija ja hänen käsialaansa oli Suomen ensimmäinen jäävahvisteinen höyrylaiva Expressen (1877). Nyt, melkein 150 vuotta myöhemmin, Suomessa rakennettuja laivoja seilaa kaikilla maailman jäätyneillä merillä.

Kuva: Falklands Maritime Heritage Trust

  • Published:
  • Updated:
Share
URL copied!

Show other posts from this blog

Jäänäytteitä Weddellin mereltä. Kuva: Jukka Tuhkuri 2022
Published:

Lauantai jäällä – S.A. Agulhas II 26.2.2022

jää on lämmintä, noin -1,8 astetta. Toivoin pääseväni tutkimaan lämmintä jäätä ja tämän lämpimämmäksi merijää ei tule.
Penguins on ice
Published:

Weddellinmeri

Tutkimus etenee hyvää vauhtia ja jääolosuhteita havainnoidaan kellon ympäri.
S.A. Agulhas in storm
Published:

Jään reuna

Laiva on saavuttanut reunavyöhykkeen, eli alueen avoveden ja Etelämantereen lähellä olevan melko kiinteän jään välissä.
An Albatross
Published:

Viides päivä merellä, 47.4S 13.6W

Rutiinit alkavat jo muodostua tutkimusmatkalla ja ensimmäinen albatrossikin on nähty.