Alustatalouden faktat ja myytit

Onko Eurooppa häviämässä alustataloussodan Kiinalle ja USA:lle?

Alustatalouden faktat ja myytit -podcastissa pohdittiin sitä, kuinka Euroopan käy Kiinan ja USA:n puskiessa uusia innovaatioita sekä globaaleja yrityksiä maailmalle. Studiossa aihetta ruotivat Aalto-yliopiston tutkija Eero Aalto, F-Securen perustaja Risto Siilasmaa sekä ETLAn tutkija Timo Seppälä. Podcastia juontaa  William von der Pahlen.

Flags of USA, China and Europe

USA ja Kiina ovat ottaneet etumatkaa alustatalouden kehityksessä Eurooppaan nähden. Risto Siilasmaa ja Timo Seppälä kuvaavat, miten etumatka näkyy erityisesti alustafirmojen valuaatioissa sekä isojen alustojen määrässä. Myös useimmat kuluttajille suunnatut alustat ovat amerikkalaisia tai kiinalaisia. Kaikilla osa-alueilla peli ei kuitenkaan ole menetetty.

USA:lla on ollut kymmenien vuosien etumatka teknologisen kehityksen osalta, mutta tällä hetkellä kehitysvauhdissa kärjessä on Kiina.

Kiinan vauhti on ollut huima, sillä maa on hypännyt teknologiseen kehitykseen kunnolla mukaan vasta avauduttuaan 90-luvun lopulla. Tuolloin maahan alkoi siirtyä elektroniikan valmistusta sekä ohjelmointia. Jaksossa pohdittiinkin, johtuuko maan etumatka erilaisesta sääntelystä sekä valtion roolista.

• Uusien teknologioiden käyttöönotossa kiinalaiset ovat olleet viranomaiskäsittelyltään yllättävän joustavia. Innovaatiot on nähty positiivisena asiana, ja valtion valvonta sekä kontrollitarve ovat osittain tukeneet samaa kehitystä. Nostan tavallaan hattua sille, että siellä on tuettu tällaista yrittäjämäistä nopeaa skaalautumista. Ainakaan sitä ei ole pyritty estämään. Kun taas Euroopassa tuntuu, että usein pistetään vähän keppejä rattaisiin, Risto Siilasmaa toteaa.

Jaksossa keskusteltiin hidastaako Eurooppa itse omia kehittymismahdollisuuksiaan liian tiukalla ja kankealla lainsäädännöllä.

• En ole nähnyt Euroopassa halukkuutta mahdollistaa innovaatioita ja madaltaa teknologiayritysten markkinoilletulokynnystä. Säätely vaikeuttaakin uusien start up -yritysten ja innovaatioiden syntyä Euroopan yhteiseen digitaaliseen yhteismarkkinaan, Timo Seppälä sanoo.

Jaksossa pohdittiin myös sitä, onko uusien mahdollisuuksien löytäminen mentaliteettikysymys. Pitäisikö Euroopassa pyrkiä löytämään uusia alustoja sen sijaan, että toimittaisiin yhdysvaltalaisilla alustoilla?

Risto Siilasmaa painottaa, että kaikilla on mahdollisuus panostaa tulevaisuuden teknologioihin, mutta kaikilla ei ole halua tai uskallusta. Tai osaamista, kuten Timo Seppälä täydensi.

- Mutta osaamisenkin voi hankkia. Kun on halua ja uskallusta, osaamista löytyy, lopettaa Risto Siilasmaa.

Podcastia voi kuunnella Spofifyn tai Apple podcastin kautta.

Jakso 6: Onko Eurooppa häviämässä alustataloussodan Kiinalle ja USA:lle?

Listen to this episode from Alustatalouden faktat ja myytit on Spotify. Tässä jaksossa pohdimme, miksi USA ja Kiina ovat saaneet etumatkaa alustataloudessa ja mikä on valtioiden rooli alustatalouden kehityksessä. Kaikilla osa-alueilla peli ei kuitenkaan ole menetetty. Studiossa aihetta ruotivat sarjayrittäjä William von der Pahlenin ja Aalto-yliopiston tutkijan Eero Aallon vieraana F-Securen perustaja Risto Siilasmaa sekä ETLAn tutkija Timo Seppälä.

Visit (open.spotify.com)
Image from remote site: open.spotify.com

Chess pieces form a pyramid Alustatalouden faktat ja myytit -podcast with Mårten Mickos

Onko käskyttämisen ja keskitettyjen valtajärjestelmien aika ohi?

Oman näkemyksensä aiheesta antoi hyvishakkereita välittävän HackerOnen toimitusjohtaja Mårten Mickos.
Alustatalouden faktat ja myytit -podcast Blocks with arrows indicating next steps

Alustatalouden seuraavat askeleet - mitä vielä on luvassa?

Ekstrajaksossa syvennytään tarkemmin alustatalouden asiantuntija Dartmouth Collegen professori Geoffrey Parkerin ajatuksiin.
Studiossa tutkija Eero Aallon vieraana Timo Ahopelto.

Alustatalouden rohkeat ja villit ideat ­­– mitä tulevaisuudessa vielä keksitään?

Keskustelemass Enento Groupin johtaja Heikki Koivula sekä Lifeline Venturesin perustajaosakas Timo Ahopelto.
Alustatalouden faktat ja myytit Jakso 7 Kimmo Karhu Robin Gustafsson.

Miten alustataloudella luodaan toimivampia kaupunkeja?

Vieraina yrittäjä Pauliina Seppälä ja tiedolla johtamisen päällikkö Kimmo Karhu Helsingin kaupungilta.