Alustatalouden faktat ja myytit

Alustatalouden seuraavat askeleet - mitä vielä on luvassa?

Ekstrajaksossa syvennytään tarkemmin alustatalouden asiantuntija Dartmouth Collegen professori Geoffrey Parkerin ajatuksiin.

Alustatalouden faktat ja myytit -podcast Blocks with arrows indicating next steps

Professori Parkerin näkemyksen mukaan seuraavat alustatalouden ratkaisut tulevat terveydenhuollosta sekä b2b-puolelta, esimerkiksi tehtaissa. Studio suhtautui jälkimmäiseen visioon epäillen.

• Tehtaiden puolelta epäilen, että mullistuksessa kestää. Vielä on paljon ratkaistavia asioita. Tehtaissa ja raskaiden koneiden käyttämisestä vaikkapa laivassa syntyy kyllä paljon dataa, mutta hyödyntäminen on vielä lapsenkengissä, sillä eri koneet ja laitteet tulevat eri valmistajilta ja niistä syntyvän datan omistaa valmistajan sijaan tehdas, Robin Gustafsson perustelee jaksossa.

Sen sijaan terveydenhoitoa koskevat uudistukset nähtiin realistisena vaihtoehtona. Etenkin USA:ssa potilaiden tiedot on ripoteltu eri järjestelmiin, ja potilaiden tietojen keskittäminen helpottaisi hoitoa huomattavasti. Suomessa ollaan jo hyvällä tiellä Omakannan kanssa, mutta miten eri alustojen dataa voitaisiin hyödyntää vieläkin paremmin?

• Jos mietitään sote-järjestelmän rakentamista, niin pitäisikö se tehdä hallinnollisten rajojen, kuten maakuntien mukaan vai potilaan ehdoilla, jolloin katsotaan potilasta sekä hoidon vaikuttavuutta? Vaikka Suomessa on keskitettyjä tietoja, alustamaiset ratkaisut nostaisivat potilaan keskiöön ja hoidon järjestäminen esimerkiksi kuntien rajojen mukaan ei olisikaan niin järkevää, pohtii Eero Aalto.

Jaksossa puhuttiin myös siitä, kuinka kunnallispäättäjien kannattaa varautua tulevaisuuteen.

Parkerin mukaan kuntien, kaupunkien ja yritysten päättäjien kannattaa olla hereillä erilaisten alustaratkaisujen suhteen. Studiossa keskusteltiinkin, että päättäjien kannattaisi harkita suurempaan kokonaisuuteen kuuluvan järjestelmän hankkimista räätälöityjen ratkaisujen sijaan, mutta tiedostaa kuitenkin dataa koskeva sääntely.

• Päättäjien ja kehittämishankkeisiin ryhtyvien olisi tärkeä käydä läpi alustatalouden mekanismit ja ymmärtää, mitä ovat sääntelemässä. Minkälaisia vaikutuksia päätöksellä tulee olemaan ja missä ovat suurimmat hyödyt, kiteyttää Robin Gustafsson.

Podcastia voi kuunnella Spotifyn, Suplan tai Apple Podcastin kautta.

Extrajakso 1: Alustatalouden seuraava mullistus: tulee tehtaan lattialle ja julkiselle sektorille

Listen to this episode from Alustatalouden faktat ja myytit on Spotify. Tällä kertaa Alustatalouden faktat ja myytit -podcastin ekstrajaksossa syvennyttiin tarkemmin alustatalouden asiantuntija Dartmouth Collegen professori Geoffrey Parkerin ajatuksiin. Professori Parkerin näkemyksen mukaan seuraavat alustatalouden ratkaisut tulevat terveydenhuollosta sekä b2b-puolelta. Verkostoratkaisuja voidaankin hyvin hyödyntää lähitulevaisuudessa esimerkiksi tehtaissa. Professori Parkerin ajatuksia alustatalouden seuraavista ratkaisuista ruotivat studiossa juontaja William von der Pahler sekä alustatalouden Suomen asiantuntijat, Aalto-yliopiston professori Robin Gustafsson sekä tutkija Eero Aalto.

Visit (open.spotify.com)
Image from remote site: open.spotify.com

Chess pieces form a pyramid Alustatalouden faktat ja myytit -podcast with Mårten Mickos

Onko käskyttämisen ja keskitettyjen valtajärjestelmien aika ohi?

Oman näkemyksensä aiheesta antoi hyvishakkereita välittävän HackerOnen toimitusjohtaja Mårten Mickos.
Studiossa tutkija Eero Aallon vieraana Timo Ahopelto.

Alustatalouden rohkeat ja villit ideat ­­– mitä tulevaisuudessa vielä keksitään?

Keskustelemass Enento Groupin johtaja Heikki Koivula sekä Lifeline Venturesin perustajaosakas Timo Ahopelto.
Alustatalouden faktat ja myytit Jakso 7 Kimmo Karhu Robin Gustafsson.

Miten alustataloudella luodaan toimivampia kaupunkeja?

Vieraina yrittäjä Pauliina Seppälä ja tiedolla johtamisen päällikkö Kimmo Karhu Helsingin kaupungilta.
Flags of USA, China and Europe

Onko Eurooppa häviämässä alustataloussodan Kiinalle ja USA:lle?

Vieraina F-Securen perustaja Risto Siilasmaa sekä ETLAn tutkija Timo Seppälä.