Alustatalouden faktat ja myytit

Miten alustataloudella luodaan toimivampia kaupunkeja?

Tällä kertaa Alustatalouden faktat ja myytit -podcastissa pohdittiin sitä, kuinka digitaalisilla palveluilla voitaisiin helpottaa kaupunkilaisten elämää. Studiossa aihetta pohtivat juontaja William von der Pahlen, Aalto-yliopiston professori Robin Gustafsson, yrittäjä Pauliina Seppälä ja Helsingin kaupungin tiedolla johtamisen päällikkö Kimmo Karhu

Alustatalouden faktat ja myytit Jakso 7 Kimmo Karhu Robin Gustafsson.

Kuvassa Helsingin kaupungin tiedolla johtamisen päällikkö Kimmo Karhu yhdessä Aalto-yliopiston professori Robin Gustafssonin kanssa.

Helsinki pohtii parhaillaan omaa alustastrategiaansa. Kaupunki sekä pyrkii sponsorin roolissa mahdollistamaan alustan eri toimijoille että toimii itse esimerkiksi tapahtuma-alustana.

Kimmo Karhu vetää kaupungin data- ja analytiikkatiimiä, kun taas Pauliina Seppälä on synnyttänyt useita sosiaalista mediaa hyödyntäviä joukkoistushankkeita, kuten Siivouspäivä ja Illallinen taivaan alla.

Vieraiden kesken heräsikin vilkas keskustelu siitä, mikä on kaupungin rooli yleishyödyllisten palvelujen tuottamisessa. Voisiko kaupunki rahoittaa enemmän orgaanisesti syntyviä hankkeita?

Alustatalouden faktat ja myytit -podcastin vieraana yrittäjä Pauliina Seppälä. Taustalla juontaja William von der Pahlen.
Vieraana yrittäjä Pauliina Seppälä. Taustalla juontaja, sarjayrittäjä William von der Pahlen.

Pauliina Seppälän mielestä kansan rakastamiin ilmiöihin ei osata tarttua tarpeeksi nopeasti.

"Kun oikeanlainen aloite syntyy oikeaan aikaan, se laukaisee itsestään leviävän prosessin, jossa ihmiset tuottavat yhdessä. Jos projektia ei tueta jotenkin, se hiipuu jossain kohtaa. Sellaiset spontaanit jutut, joihin ihmiset lähtevät mukaan, ovat harvinaisia. Niitä ei voi masinoida, mutta kun niitä tapahtuu, niihin pitäisi osata tarttua", Seppälä sanoo.

Seppälän mukaan esimerkiksi kulttuurialalla Helsinki koetaan kilpailijana, sillä kaupunki sekä tuottaa että markkinoi isosti omia tapahtumiaan.

"Meille sanottiin aikanaan monta kertaa, että ei ole budjettia, kanavaa tai mitään, millä Siivouspäivää olisi voitu rahoittaa. Samaan aikaan, kun Siivouspäivä ei saanut rahoitusta, kaupungilla itsellään oli oma “Osallistuva Helsinki” -hanke", Seppälä toteaa.

Kimmo Karhun mukaan aktiivinen, houkutteleva kaupunki tuottaa lopulta yhteistä hyvää – hankkeen kehittäjästä riippumatta.

"Mitä enemmän kaupungissa kuhisee, se satelee lopulta verotuloina yhteiseksi hyväksi. Siten voidaan taas rakentaa vielä parempi kaupunki", huomauttaa Kimmo.

Podcastin juontajat soittivat myös rakennusliike Firan toimitusjohtajalle Jussi Aholle ja kysyivät, miten alustataloutta voisi hyödyntää rakentamisessa. Aho kertoo, että rakentamisen heikko tuottavuus johtuu siitä, että osapuolia on työmaalla paljon eikä heidän keskinäinen koordinaationsa toimi kunnolla.

"Jotta yksittäinen ihminen aamulla tietää, voiko tehdä oman työnsä, niin hänen täytyisi tietää, onko edellinen tehnyt työvaiheensa. Firassa on kehitetty aikatauluohjelmisto, jossa on myös alustan piirteitä", kertoo Aho. Hän uskoo, että alustasovelluksilla olisi käyttöä koko ajan yleistyvässä ryhmärakentamisessa.

Podcastia voi kuunnella Spofifyn tai Apple Podcastin kautta. Seuraavassa jaksossa puhumme alustatalouden rohkeista ja villeistä ideoista.

Jakso 7: Miten alustataloudella luodaan toimivampia kaupunkeja?

Listen to this episode from Alustatalouden faktat ja myytit on Spotify. Tässä jaksossa pohdimme, kuinka erilaisilla alustoilla voitaisiin parantaa kaupunkien arkea. Miten joukkoistamisen voimaa ja verkostovaikutusta käytettäisiin kaupungeissa parhaalla mahdollisella tavalla? Studiossa aiheeseen pureutuvat Aalto-yliopiston professori Robin Gustafsson, sarjayrittäjä William von der Pahlen sekä vieraat yrittäjä Pauliina Seppälä, Helsingin kaupungin tiedolla johtamisen päällikkö Kimmo Karhu sekä Firan toimitusjohtaja Jussi Aho.

Visit (open.spotify.com)
Image from remote site: open.spotify.com

Chess pieces form a pyramid Alustatalouden faktat ja myytit -podcast with Mårten Mickos

Onko käskyttämisen ja keskitettyjen valtajärjestelmien aika ohi?

Oman näkemyksensä aiheesta antoi hyvishakkereita välittävän HackerOnen toimitusjohtaja Mårten Mickos.
Alustatalouden faktat ja myytit -podcast Blocks with arrows indicating next steps

Alustatalouden seuraavat askeleet - mitä vielä on luvassa?

Ekstrajaksossa syvennytään tarkemmin alustatalouden asiantuntija Dartmouth Collegen professori Geoffrey Parkerin ajatuksiin.
Studiossa tutkija Eero Aallon vieraana Timo Ahopelto.

Alustatalouden rohkeat ja villit ideat ­­– mitä tulevaisuudessa vielä keksitään?

Keskustelemass Enento Groupin johtaja Heikki Koivula sekä Lifeline Venturesin perustajaosakas Timo Ahopelto.
Flags of USA, China and Europe

Onko Eurooppa häviämässä alustataloussodan Kiinalle ja USA:lle?

Vieraina F-Securen perustaja Risto Siilasmaa sekä ETLAn tutkija Timo Seppälä.