Alustatalouden faktat ja myytit

Miten data, alustatalous ja tekoäly muokkaavat yhteiskuntaa?

Alustatalouden faktat ja myytit -podcastin ensimmäisessä jaksossa sarjaa juontavat alustatalouden asiantuntija, Aalto-yliopiston professori Robin Gustafsson ja Futucast-podcastistakin tuttu sarjayrittäjä William von der Pahlen. He saivat vieraakseen Castrén & Snellmanin osakkaan, asianajaja Eija Warma-Lehtisen sekä tietokirjailija ja yrittäjä Cristina Anderssonin.

Podcastia äänittämässä Eija Warma-Lehtinen, William von der Pahlen, Robin Gustafsson ja Cristina Andersson.

Alustatalouden esiaste sai alkunsa 90-luvun IT-kuplassa teknologian kehittyessä ja ilmaisen sisällön levitessä helposti saataville. Nykyään kaikilla on älypuhelin taskussa, ja jaksossa keskusteltiinkin siitä, millaisia liiketoimintamalleja esimerkiksi erilaisten some-alustojen tai terveyspalveluiden keräämään dataan liittyy tulevaisuudessa.

Uusia innovaatioita syntyy hurjaa tahtia. Sen lisäksi internetin kehittyminen ja maiden rajat ylittävän toimintakentän syntyminen on tuonut mukanaan uuden haasteen lainsäätäjille. Keskustelussa nousikin esiin ennakoinnin tärkeys.

"Meillä Suomessa eduskunta säätelee Suomen rajojen sisällä velvoittavia lakeja, mutta kun mennään rajan yli naapuri-Ruotsiin tai vähän pidemmälle, niin emme pysty sääntelemään  toimintaympäristöä samalla tavalla", Eija Warma-Lehtinen kertoo.

EU:ssa haetaankin tällä hetkellä tasapainoa datan kaupallisen hyödyntämisen ja lainsäädännön välillä. Uusien tietosuoja-asetusten sekä GDPR:n tarkoitus onkin luoda Europppaan yksi yhtenäinen toimintaympäristö.

Robin Gustafsson haastattelee jaksossa myös  Dartmouth Collegen professori Geoffrey Parkeria, jonka mukaan alustojen tarjoamaa dataa voitaisiin hyödyntää kustannustehokkaasti esimerkiksi terveydenhoidossa. Valitettavasti Yhdysvalloissa erilaiset  järjestelmät ovat niin sirpaloituneita, että ihmisen tiedot on ripoteltu moneen eri paikkaan.

Tietosuoja-asioiden lisäksi on hyvä tiedostaa isojen somepalvelujen valtava voima. Alustapalvelut rakentuvat useimmiten eksponentiaalisesti verkostovaikutuksen takia: Facebookiin liitytään koska kaveritkin ovat siellä.

"Sinne kumuloituu se datamäärä, jolloin toimijat saavat dominantin aseman hyvin lyhyessä ajassa. Tämä haastaa meitä tässä päivässä ja joudumme miettimään datan käytön osalta myös eettisiä kysymyksiä.  Eli meidän pitää saada markkinavoimat toimimaan ja samalla huolehtia eurooppalaisista arvoista", Gustafsson toteaa jaksossa.

Datan käytön arvopohdinnan lisäksi puheenaiheeksi nousi kvanttiteknologia.

Kvanttilaskentaa hyödyntävät supertietokoneet alustamaisiin ratkaisuihin yhdistettynä voivat olla kenties vielä avainasemassa esimerkiksi ilmastonmuutosta vastaan taistellessa.

Podcastia voi kuunnella Spotifyn, Suplan tai Apple podcastin kautta.

Alustatalouden faktat ja myytit -podcastin seuraavassa jaksossa puhutaan siitä, onko liikenteen digimurros vasta edessä.

Jakso 1: Miten data, alustatalous ja tekoäly muuttavat yhteiskuntaa?

Listen to this episode from Alustatalouden faktat ja myytit on Spotify. Tässä jaksossa keskustelemme, miten alustatalous tulee kehittymään ja mihin aloihin se vaikuttaa eniten. Puhumme myös siitä, mikä on datan ja tekoälyn rooli ja pohdimme alustatalouden tuomia yhteiskunnallisia haasteita. Aalto-yliopiston professorin Robin Gustafssonin sekä sarjayrittäjä William von der Pahlenin vieraana on tänään Castrén & Snellmanin osakas ja asianajaja Eija Warma-Lehtinen sekä tietokirjailija ja yrittäjä Cristina Andersson. Lisäksi erikoisvieraana puhelimen päässä on Dartmouth Collegen professori Geoffrey Parker.

Visit (open.spotify.com)
Image from remote site: open.spotify.com
Be the first one to contribute!

Juha Jolkkonen and William von der Pahlen

Unohdetaan sote, ratkaistaan asia alustataloudella

Vieraina digipalveluita johtava Ossi Laukkanen Mehiläiseltä ja Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimen johtaja Juha Jolkkonen.
Jenni Karjalainen Alustatalouden faktat ja myytit -podcastin äänityksissä.

Voiko alustatyö olla reilua?

Kysymme työministerin erityisavustaja Jenni Karjalaiselta sekä Woltin perustaja Juhani Mykkäseltä, onko alustatyö reilua.
Alustatalouden faktat ja myytit -podcastin äänityksissä William von der Pahlen, Kirsi Lehto ja Robin Gustafsson

Korvataan opetusministeriö Googlella

Alustatalouden faktat ja myytit -podcastin vieraina Opetushallituksen Olli-Pekka Heinonen ja DigiOne-hankkeen vetäjä Kirsi Lehto.
People getting in and out of subway train.

Miten tulevaisuudessa liikutaan?

Liikenteen digimurrosta ovat pohtimassa LVM:n Maria Rautavirta, MaaS Globalin Sampo Hietanen ja toimittaja Senja Larsen.