Korvataan opetusministeriö Googlella

Alustatalouden faktat ja myytit -podcastin kolmannessa jaksossa Futucast-podcastistakin tuttu sarjayrittäjä William von der Pahlen sekä alustatalouden asiantuntija, Aalto-yliopiston professori Robin Gustafsson pohtivat sitä, miten digitalisaatio sekä alustapohjaiset ratkaisut tulevat näkymään opetuksessa ja viemään metodit uudelle tasolle. Siitä, voidaanko opetusministeriö vielä korvata Googlella, saapuivat juttelemaan Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen sekä DigiOne-hankkeen johtaja Kirsi Lehto.

Alustatalouden faktat ja myytit -podcastin äänityksissä William von der Pahlen, Kirsi Lehto ja Robin Gustafsson

Kuvassa William von der Pahlen, Kirsi Lehto ja Robin Gustafsson. 

 

Kirsi Lehdon luotsaama DigiOne on koulutukseen keskittyvä ekosysteemihanke, jonka tavoitteena on kerätä kaikki erilaiset koulutusalan palvelut ja sovellukset yhden kokonaisuuden alle. Nykyteknologia mahdollistaa sen, että pienen kyläkoulunkin opettaja voi tehdä ja jakaa erinomaista oppimateriaalia. Omaa oppimista kehittävän sisällön jakamisen lisäksi alustojen integrointi herätti jaksossa vilkasta keskustelua.

Koulutussektorilla on jo nyt käytössä erilaisia alustaratkaisuja, joista tunnetuimpia ovat Googlen ja Microsoftin tarjoamat palvelut. Vaikka teknologian kehitys etenee kovaa vauhtia, innovaatioiden päätyminen koulujen arkeen voi edetä hitaasti. Pandemia-aika on nopeuttanut muutosta, mutta paljon on vielä tehtävää.

”Olemme tottuneet kulkemaan tiettyä polkua. Kuitenkin korona-aikana 40% opettajista ilmoitti ottaneensa käyttöön uusia työkaluja, mikä on hurja määrä. Se kertoo, että välineitä otetaan käyttöön, kun on pakko, mutta todella paljon on tekemistä sen suhteen, että niitä olisi normaalitilanteessa käytössä”, Olli-Pekka Heinonen kertoo jaksossa.

Kunnissa on kuitenkin erilaiset toimintatavat, ja jaksossa heräsikin kysymys siitä, voisiko yksityinen puoli ottaa lisää roolia tulevaisuuden oppimateriaalin tuottamisessa.

”Julkisen ja yksityisen puolen pitää tehdä tiiviimpää yhteistyötä ekosysteemin synnyttämiseksi. Tähän asti olemme toimineet liian erillään. On aika sitoa asioita vahvemmin yhteen”, Heinonen toteaa.

Heinonen painottaa oppimisen olevan eettistä sekä yhteiskunnan arvostuksiin liittyvää toimintaa. Suomen tyyliin ei istuisi oppilaiden jatkuvalle testaamiselle perustuva järjestelmä, jota ulkomailla paljon käytetään.

”Väitän, että jos kehitystä lähdettäisiin tekemään joko täysin julkisin tai kaupallisin voimavaroin, ei kummastakaan tulisi hyvää lopputulosta”, täydentää Kirsi Lehto.

Vieraiden kanssa samoilla linjoilla on myös jaksossa haastateltu Sanoma Pro:n toimitusjohtaja Kirsi Harra-Vauhkonen, joka lähettää päättäjille nämä terveiset:

”Mielestäni pitäisi lähteä miettimään yhteisiä standardeja ja tätä yhteistä kokonaisuutta. Yhteinen tavoitteemme on pitää oppimisen tuloksemme edelleen maailman huipulla”.

Podcastia voi kuunnella Spofifyn tai Apple podcastin kautta. 

Alustatalouden faktat ja myytit -podcastin seuraavassa jaksossa puhutaan siitä, voiko alustatyö olla reilua.

Jakso 3: Korvataan opetusministeriö Googlella

Listen to this episode from Alustatalouden faktat ja myytit on Spotify. Tässä jaksossa keskustelemme siitä, miten alustatalous muokkaa opetussektoria. Puhumme myös siitä, millainen digiloikka kouluissa on jo otettu, ja pohdimme, mitkä ovat Suomen vahvuudet alustapohjaisen koulutuksen järjestämisessä. Aalto-yliopiston professorin Robin Gustafssonin sekä sarjayrittäjä William von der Pahlenin vieraina ovat tänään opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen sekä DigiOne-hankkeen hankejohtaja Kirsi Lehto. Lisäksi erikoisvieraana puhelimen päässä on Sanoma Pron toimitusjohtaja Kirsi-Harra Vauhkonen.

Visit (open.spotify.com)
Image from remote site: open.spotify.com
  • Published:
  • Updated:
Share
URL copied!