Chosen for Redesign

Uudistetut vaatetarinat | Pauliina Friberg

Kuvaile tapaasi suunnitella

Lähestyn vaatesuunnittelua herkällä tavalla, joka näkyy prosessissani hitaiden tekniikoiden käyttämisenä. Näillä tekniikoilla pääsen käsin koskettamaan työtä, ja pystyn hallitusti muotoilemaan vaatetta jokaista pistoa myöten.

Miksi valitsit juuri tämän vaatteen uudelleensuunnitteluun?

Valitsin vaatteen sen kauniin kirjailun takia, ja koska pidin kankaan pehmeästä laskeutuvuudesta. Lähdin työstämään kankaaseen lisää tekstuuria, koska se mielestäni kaipasi lisää kiinnostavaa pintaa ja pintakäsittelyn tuomaa muodokkuutta. Käytin tekstuurin tekemiseen tekniikkaa, missä käsin ommellen vedän hellästi kangasta kasaan, vaihdellen pistojen suuntaa, jolloin pinta alkaa orgaanisesti vetäytyä uuteen muotoon.

Suunnitteluprosessista..

Vaikka käsin ommellessa jokainen tikkaus on käsin hallittu, alkaa kangas elää yllätyksellisesti, ja koska tikkauskuvio ja langankireys eivät noudattele tiettyä kaavaa, on se jostain kohdista aina kireämpi. Kasaan vedettyjä alueita ei saa koskaan täydelliseen tasapainoon käsittelemättömän pinnan kanssa. Täydestä hallinnasta on siten luovuttava, ja arvostettava vaatteen villiä ja hallitsematonta olemusta sellaisena kuin se on.

Valmiin vaatteen uudelleensuunnitteleminen tuotti haasteita siinä, että vaatteella oli jo selkeät raamit. Vaikka olen hyödyntänyt ennenkin vanhoja vaatteita suunnitteluprosessissa, poikkesi tämä normaaleista työtavoistani siten, että materiaali oli jo valmiina muodossaan. Lähestymiseni oli säästää alkuperäistä niin paljon kun vain mahdollista, kuitenkin muuttamalla vaatteen luonnetta helpoilla ja helposti lähestyttävillä tavoilla. Käsin ompelu on hyvä tapa kenelle tahansa lähteä helposti lisäämään uusia ulottuvuuksia vaatteisiin. Tämä on erityisen sopivaa ihmisille, joilla ei ole aiempaa ompelukokemusta, mutta joilta löytyy kiinnostusta vaatteiden uudelleenkäyttöön ja suunnitteluun.

Hitaita käsityötekniikoita on maailmassa lukuisia, ja niitä voi jokainen kiinnostunut myös kehittää itse. Näen kauneutta uudelleen korjaamisessa ja suunnittelemisessa, ja toivon että käsillä tekemisen arvoa ja perinteitä ei unohdeta. Kannustan kaikkia vaatteista kiinnostuneita löytämään unohdetuista vaatteista jotain säilyttämisen arvoista, jota korostaa itse uudelleensuunnittelemalla sen ympärille jotain itseä kiinnostavaa, koskettavaa ja arvostettavaa.

Uudistetut vaatetarinat | Miska Kettu

Opiskelijahaastattelu suunnitteluprosessista - Miska Kettu